Патріарх Філарет йде до повної ізоляції та анафеми

Патріарх Філарет скликає новий собор, щоб відродити Київський патріархат. У помісній церкві в нього майже немає підтримки, а розкол може призвести до нової анафеми

Двадцятого червня патріарх Філарет планує провести помісний собор, щоб затвердити в колишньому статусі Київський патріархат (УПЦ КП). У грудні 2018 року він припинив своє існування, ставши основою для створення Православної церкви України (ПЦУ). Її очолив митрополит Епіфаній, а Філарет став «почесним патріархом». У травні 2019 року він почав війну з новою церквою — Філарет заявив, що Вселенський патріархат порушив домовленості, а Епіфаній ігнорує патріарха. Зараз Філарет каже, що не визнає Томос, і називає ПЦУ залежною від Вселенського патріархату. Розповідаємо хроніку конфлікту Філарета і Єпіфанія — і пояснюємо, що відбувається.

Восьмого травня єпископи ПЦУ, яка стала наступницею Київського патріархату, отримали лист від Філарета із запрошенням на «братню зустріч», написаний на фірмових бланках Київського патріархату. Митрополит Епіфаній спочатку такого запрошення не отримав, але після того, як про це написали журналісти, Філарет надіслав листа і йому. Зустріч мала відбутися 14 травня у Володимирському соборі — головному храмі УПЦ КП. Через кілька днів в інтервʼю ТСН Філарет заявив, що УПЦ КП продовжує існувати, незважаючи на те, що юридично церква стала ПЦУ. «Ліквідувати Київський патріархат може тільки той, хто його створив», — сказав Філарет, натякаючи, що тільки він може прийняти таке рішення. У цьому ж інтерв’ю патріарх критикував Томос: «Томос дали митрополії, але ми хочемо патріархат».

Філарет звинуватив Епіфанія в тому, що він порушив «домовленості». Патріарх вважає, що він добровільно «пожертвував» собою, поступившись правом очолити новостворену церкву на користь свого молодого вихованця. Проте Філарет повинен був зберегти за собою статус неформального лідера, чий голос був би вирішальним у прийнятті важливих рішень. Епіфаній же, за словами патріарха, жодного разу з ним не спілкувався та не співслужив.

Сам Епіфаній заяви Філарета прокоментував стримано — він сказав, що в ПЦУ «шанують патріарха», але не можуть погодитися з його окремими висловлюваннями. А розкол у новій церкві, на думку Епіфанія, неможливий.

Чотирнадцятого травня на зустріч до Філарета приїхало всього чотири єпископи, хоча запрошення отримали 60 осіб. Це архієпископ Сімферопольський і Кримський Климент та група ієрархів із колишніх парафій УПЦ КП в Росії — митрополит Білгородський і Обоянський Іоасаф, його вікарій Петро і єпископ Адріан. Климент, за даними «ВВС Україна», приїхав на зустріч тільки з поваги до Філарета. Але найбільш впливові єпископи ПЦУ проігнорували запрошення патріарха — у тому числі й Епіфаній. Філарет говорив присутнім, що Томос не робить Українську церкву незалежною, а лише зміщує центр впливу з Москви до Константинополя.

«Будемо і далі боротися за єдину Помісну православну церкву, незалежну ні від Москви, ні від Константинополя», — заявив патріарх.

У ПЦУ відповіли, що повернення до Київського патріархату — «це повернення в ізоляцію». А 30 травня митрополит Епіфаній видав указ про те, що всі документи УПЦ КП недійсні з січня 2019 року — тобто з моменту реєстрації ПЦУ. У Мін’юсті заявили, що поки вони не отримали рішення про припинення діяльності УПЦ КП.

Одинадцятого червня Філарет заявив, що готує новий собор. У цей день проходив «Форум української інтелігенції: За Українську Православну Церкву! За Київський Патріархат!» Учасники заходу надіслали лист до президента України Володимиру Зеленського з проханням підтримати УПЦ КП. А патріарх знову критикував ПЦУ і Томос: «Якщо б ми знали зміст [Томосу], то 15 грудня не голосували б за автокефалію. Тому що нам не потрібно переходити з однієї залежності на іншу». Двадцятого червня Філарет планує провести собор Київського патріархату, на якому хоче скасувати рішення собору 15 грудня. Таким чином, стверджує Філарет, Київський патріархат продовжить своє існування автономно від ПЦУ.

У ПЦУ в Філарета майже немає підтримки, стверджують священники, з якими ми поговорили.

«Філарета підтримують лише кілька єпископів, які, в більшості, не з України, а з Росії», — пояснює священник ПЦУ отець Герман з Чернівців. Колишній прессекретар Московського патріархату, а нині священик ПЦУ отець Георгій (Коваленко) погоджується, що позиції ПЦУ монолітні і навряд чи більшість піде на скликаний Філаретом собор — єпископи підтримують Епіфанія.

«Це боротьба старого з новим, і нове обов’язково переможе. Україні потрібна не авторитарна церква, а відкрита», — каже отець Георгій.

У той же час, священники, як і керівництво церкви, дуже обережні у своїх висловлюваннях щодо патріарха.

«Не можу судити [Філарета]. Можливо, у нього говорять амбіції, можливо, справа у віці», — говорить отець Герман. У пресслужбі ПЦУ theБабелю сказали, що готують заяву з приводу висловлювань Філарета. Архієпископ Климент, який приїжджав на зустріч із Філаретом у травні, відмовився коментувати заяви патріарха і свою можливу участь у соборі 20 червня.

Вселенський патріархат підтримує ПЦУ й заявляє, що ніякого Київського патріархату «не існує». У травні в «ВВС Україна» писали, що там незадоволені політикою Філарета і не виключають відкликання Томосу, якщо УПЦ КП буде відновлена.

Але як пояснює релігієзнавець Дмитро Горевий, такий сценарій малоймовірний: ініціатива Філарета з відродження Київського патріархату — його особиста і не має стосунку до ПЦУ. Щодо самого Філарета, то він насамперед — архієрей ПЦУ, отже будь-яке питання про санкції проти нього має приймати саме вона.

«Але не виключено, що в ПЦУ скажуть, що ситуація складна і неоднозначна, і попросять Вселенський патріархат взяти на себе розгляд. Філарета можуть і новій анафемі піддати», — говорить Горевий.

Але й Філарет, за його словами, здаватися не збирається. «Ходять чутки, що в нього нібито є якийсь компромат на єпископів ПЦУ. І ось, якщо вони будуть шкодити церкві, він його оприлюднює. А що означає «шкодити» в його розумінні — це знає тільки він», — підсумовує Горевий.

Юліана Скібіцька — незалежний оглядач

Leave a Comment

Your email address will not be published.